West Virginia-loven tillater nå folk å bruke plantevernmidler kommersielt uten lisens – og uten å oppfylle de føderale minimumskravene som er nødvendige for at West Virginia Department of Agriculture (WVDA) skal regulere plantevernmidler.
Særlig gjelder loven «personer som bruker produkter som er allment tilgjengelig gjennom detaljhandel i dagligvarebutikker, apotek og andre butikker som tilbyr et bredt spekter av forbrukerprodukter».
Til tross for innsats fra West Virginia Pest Management Association (WVPMA) og National Pest Management Association (NPMA), ble lovforslaget raskt lov. HB 4644 ble introdusert i West Virginia Legislature 11. februar 2022, og ble sponset av den republikanske representanten Geoff Foster, som introduserte lovforslaget, og av Shannon Kimes og Brandon Steele. Den vedtok Huset 22. februar og Senatet 10. mars. Den 12. mars ble den undertegnet i lov. Loven trådte i kraft 8. juni.
MOTSTILLENDE VISNINGER
WVPMA motsatte seg lovforslaget. Han inkluderte sine begrunnelser i et brev han sendte til senatorer i West Virginia som vil stemme over lovforslaget, samt til guvernør Jim Justice, som kan nedlegge veto hvis det går igjennom. Brevet oppga grunner til at HB 4644 ikke skulle vedtas, og bemerket at det ville “styrke skruppelløse operatører” ettersom søkere ikke lenger vil være pålagt å gjennomgå opplæring, regulering eller lisensiering, eller ha forsikring.
Uregulerte, ulisensierte og utrente applikatorer som misbruker sprøytemidler vil ha “potensielt fatale konsekvenser” og “skape en lovlig gråsone,” la WVPMA-brevet til.
“Forbrukere som ansetter ukvalifiserte selskaper for å inspisere eller behandle hjemmene deres for termitter, står overfor muligheten for hundretusenvis av dollar i skade uten sikkerhetsnett hvis minimumsforsikringskravene ikke oppfylles.” og miljøet økte. ”
I tillegg opprettet NPMA en Voice Voter for ytterligere å overtale senatorer til å stemme mot HB 4644.
“Alle som regulerer plantevernmidler, eller er en plantevernmiddelbruker, kan raskt se hvorfor denne loven er så problematisk,” sa Ashley Amidon, CAE, VP of Public Policy for NPMA, til Pest Management Professional (PMP). “WVPMA og NPMA var all-in på dette problemet i flere uker.”
WVDA veide også inn. Fra pressetiden i slutten av juni, heter det i et dokument som er lagt ut på nettsiden deres, Agriculture.wv.gov, “Vi tror fortsatt det er verdi i å ansette lisensierte plantevernmiddelselskaper som bruker sertifiserte plantevernmidler” og “Vi anbefaler offentlig kontakt for lisensierte tjenesteselskaper. ”
Det publiserte dokumentet fortsetter med å si: “Lisenskrav og videreutdanning sikrer at en person har riktig kunnskap om bruk av sprøytemidler” og “Vi vil fortsette å oppmuntre våre nåværende lisensierte selskaper og enkeltpersoner til å opprettholde lisensen.”
WVDA sier at de vil “fortsette å støtte det føderalt pålagte sertifiserings- og lisensieringsprogrammet.” Innlegget inneholder en lenke til lisensierte søkere og selskaper.
BLOKKERING AV FREMTIDIGE FAKTURAER
Når en stat vedtar en lov, tar andre stater ofte til etterretning og gjør det samme. Dette har skjedd med regninger knyttet til neonicotinoid forbud og utleier-leietaker skadedyrkontroll.
“Jeg har ikke hørt noen buldring fra noen stat som spesifikt sa: “Se hva West Virginia gjorde; dette er hva vi må gjøre,” sa Amidon til PMP. “Men når et lovforslag som dette vedtas, ser vi nøye på andre stater for å sikre at hvis et lovforslag kommer opp, kan vi snakke med politikerne om bekymringene vi har.”
For å bidra til å redusere granskningen av lignende lovforslag i andre stater, oppfordres fagfolk til skadedyrbekjempelse til å kontakte NPMA eller deres statlige og lokale skadedyrbekjempelsesforeninger hvis temaet deregulering kommer opp når de snakker med lovgivere.